Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Vad betalade Samsung för Ellens tweets?

Mats Rydström  |  Publicerad 2014-03-03 11:35  |  Lästid: < 1 minuter

Vad kostade Samsungs och Ellen DeGeneres pr-jippo och produktplaceringen på Oscarsgalan, så här lägligt en vecka efter lanseringen av Samsung Galaxy S5?

Oscarsgalans värd Ellen satte alltså retweet-rekord, vilket knappast kan ha undgått någon så här på måndagmorgonen (och har du just vaknat rekommenderas Emil Perssons livebevakning från i natt, och Tobias Norströms sammanfattning på Populärt-bloggen).

If only Bradley’s arm was longer. Best photo ever. #oscars pic.twitter.com/C9U5NOtGap

— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) 3 mars 2014

På bilden nedan plåtas det med en Samsung Note 3 tror jag visst det är, som hon sågs med en hel del. Samsung är galans huvudsponsor, och produktplaceringen extremt tydlig.

ellen_degeneres_oscars_samsung

Men som sajten Marketing Land gjorde mig uppmärksam på så är Ellen troligen inte Samsung-användare till vardags. Ungefär hälften av hennes foton och tweets skedde med en iPhone, troligen hennes (men kan också ha varit en assistents). Läs hela deras kartläggning!

Vad kostar det med en sådan här produktplacering? Bakas det in i gaget som programledare, eller förhandlas vid sidan om? Finns det, när kontraktet skrivs, klausuler som säger att man måste ställa upp på alla eventuella sponsoraktiviteter?

Och kanske mest viktigt: Borde Samsung inte ha reglerat kvaliteten på vad som gick ut? Jag menar, den här bilden är inte direkt någon höjdarreklam för deras mobilkameror.

#Oscars #Blessed #blurry pic.twitter.com/gSo8vYJ34z

— Ellen DeGeneres (@TheEllenShow) 3 mars 2014

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:00