Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Sonys supersnygga virtual reality till PS4

sony_project_morpheus

Project Morpheus är Sonys steg in i virtual reality-världen och en utmanare till omskrivna Oculus Rift. Projektet som ännu bara bär detta arbetsnamn är ett kommande tillbehör till Playstation 4, och visades upp i natt på spelutvecklarnas stora konferens GDC i San Fransisco.

Annons

Varken design, de slutliga specifikationerna, släppdatum eller pris är klart, men däremot kunde vissa besökare testa ett par demos, inklusive rymdstrid i EVE Valkyrie och senaste smygarspelet Thief.

Det är en logisk vidareutveckling av den rörelsestyrnings-teknik, PS Move, som jag själv tyckte var lite halvdant genomförd på Playstation 3. Move kändes mest som en framtvingad reaktion efter vad oerhört framgångsrika Nintedo Wii lyckades åstadkomma med att skapa helt nya spelupplevelser och entusiasmera nya spelargrupper.

Morpheus har två skärmar på sammanlagt fem tum, med hd-grafik i 1080p-upplösning och 90 graders synfält för att återge realistisk virtuell verklighet, och stereoskopiskt ljud i 3d – en marketing-floskel-omskrivning av surroundljud. Glasögonen har gyroskop och accelerometer och jobbar ihop med Playstation-kameran för att läsa av huvudrörelser. Prototypen ansluts med sladdar men Sonys representanter sa att de jobbar på att den ska bli trådlös.

oculus_crystal_cove

Det är den första satsningen från ett stort spelföretag – i modern tid – som blir officiell. Microsoft har liknande projekt på gång, men igår kväll blev det också klart att deras system Xbox One inte kommer att släppas i Sverige förrän den 1 september, så det känns som det kvittar just nu.

Oculus Rift började å andra sidan med en Kickstarter-kampanj och där utvecklas glasögon av många olika leverantörer, men är inte heller redo för försäljning. På deras blogg kan du här läsa de senaste nyheterna.

Om detta inte bara ska bli bara ytterligare en kortlivad fluga måste upplevelsen vara god. När jag senast på CES testade Oculus-glasögon blev jag åksjuk och behövde sätta mig ned och ta en iskall Corona efter en halv minuts spelande. Inte ett högt betyg (till mitt balanssinne).

Sony måste se till att tekniken är skön för användaren, och då räcker det inte att de sitter på den tekniska kompetensen för bra skärmar, ljud och musklerna att få spelutvecklarna att hoppa på tåget.

Det har snackats om virtual reality i 20 år sedan. Minns ni Nintendo Virtual Boy? En kortlivad tidig pryl i genren som aldrig tog fart men fick viss kultstatus. 3Dtv-trenden för ett par år sedan blev aldrig heller så stor som tillverkarna hade hoppats.

Vi tål inte ännu mer dålig återgivning av virtuella världar. IRL är tillräckligt jobbigt. Hoppas Sony gör rätt denna gång.

nintendo_virtual_boy

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar