Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Perks-systemet i Call of Duty: Ghosts

Mats Rydström  |  Publicerad 2013-10-14 08:37  |  Lästid: 3 minuter
COD-Ghosts-5

Vi skrev tidigare om nya squads-läget där du kan spela med och mot andra spelare i squads i kombination med datorstyrda botar, lite som en träning inför ”riktig” multiplayer men där du också tjänar poäng och får uppgraderingar som du kan använda i multiplayer.

Här snackar vi vidare med Tina Palacios, Infinity Wards community-boss, om deras utveckling av perks-systemet, alltså de speciella förmågor och egenskaper som du kan customisera dina gubbar med. På Gamescom i Köln fick vi veta att utformningen av dina soldater är friare än någonsin tidigare, det finns både otaliga utseendemässiga förändringar, hjälmar, patchar och annat rent grafiskt lull-lull och du kan skapa tio olika gubbar (upp till 20 000 kombinationer)…

– Och vi har nu med kvinnliga soldater för första gången, vilket jag personligen är mycket glad över, säger Tina Palacios. Perks-systemet är nu poängbaserat. Förut fick man välja perks från tre kategorier, och kunde inte anpassa sig helt efter sin spelstil, nu kan man välja vad man vill bara man har nog med poäng att spendera. Man har åtta poäng totalt och kan få tre till om man slopar annan utrustning.

Ge några exempel på perks!

– Varje perk har en specifik kostnad beroende på hur kraftfulla de är och Dead eye är vår dyraste. Det gör att du gör mer skada baserat på dina föregående kills. Med ett snipergevär kan det garantera att du dödar med ditt nästa skott, därför är den så dyr, och en av mina favoriter. Två andra är Takedown som förhindrar fienden att se var deras lagkamrater dött någonstans, och On-the-go låter dig ladda om medan du springer.

När ni testat, har ni sett några extrema kombinationer som folk hittar på? Och hur gör ni för att inte det ska bli en uppsättning som alla kommer att köra med?

– Att balansera detta handlar om att hitta rätt kostnad för varje perk. Medan några tar de verkligt kraftfulla perksen, kan andra ta allt inom ett område. Nu på studion har vi ett par snubbar som gillar att springa runt och döda folk med kniv och har tagit alla perks för snabbhet. Det beror på vad du vill göra i spelet, men det ska bli spännande att se hur spelarna använder de olika kombinationerna.

COD-Ghosts-4
Bild från nya stora Stonehaven-kartan, ett exempel på mer öppna kartor.

I tidigare spel som Black Ops 2 gjorde bandesignen att små snabbskjutande vapen var bäst. I Ghosts har ni 30 nya vapen och en ny vapenklass, marksman. Är det ett svar på feedback från spelarna och att spelet inte är så instängt på små ytor?

– Ja, med marksman-klassen ville vi hitta mellanting mellan automatkarbiner och snipergevär, och ett spelsätt som också vi på studion tycker är kul. Vi var fans av M1 Garand (klassiskt amerikanskt halvautomatiskt gevär) från Call Of Duty 2 och marksman-klassen påminner mycket om det. En grafisk nyhet är också vad vi kallar dubbel rendering när du tittar i ett kikarsikte. Tidigare blev allt utanför siktet svart men nu kan du fortfarande se omvärlden runtomkring fast suddig.

Som vi tidigare rapporterat så låter Call of Duty ID dig spara allt du tjänar in och låser upp för användning, oavsett om det sker i squads-lägena eller på vilken konsol du spelar.

– Man kan spela PS3-versionen men om din kompis har en PS4 och ni vill spela ihop så kan du ladda ned din squad på hans konsol och spela ihop, allt som då låses upp sparas i ditt ID tills du kommer hem.

Nu när Xbox One är försenad i vissa länder inklusive Sverige är det också extra värdefullt...

– Ja, jag tycker det funkat till vårt favör, inte sant? Om du spelar Xbox 360-versionen spelar i ett par månader och vill uppgradera senare, så kan man ta med sig allt man redan gjort till Xbox One (och motsvarande för Playstation 3 och 4).

Här är avslutningsvis en trailer om Clan Wars-systemet i Ghosts, ett spel utanför spelet som kopplar ihop spelare från olika plattformar:

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:01