Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Next-gen kräver betygsdevalvering

Mats Rydström  |  Publicerad 2013-11-18 11:11  |  Lästid: 3 minuter
PlayStation4

Konsolkrieg! I fredags släpptes alltså Playstation 4 i Amerikat, där Xbox One börjar säljas nu på fredag. Jag kommer att inom kort redogöra för argumenten för och emot att köpa en next-gen-konsol i en artikelserie här på bloggen, i tre delar. Köpa nu, eller vänta? Men först kommer jag tillåta mig att tänka högt en stund.

* * *

Tydligen har Sony-chefen Shuhei Yoshida surat ut i branschblaskan Games Industry över de ”dåliga” recensionerna överlag. Kotaku har för övrigt recenserat alla släppspelen här, UTAN betyg, vilket leder mig över till dagens debatt:

Antingen har spelutvecklarna varit lata eller haft stressiga förutsättningar. Eller så är spelen missförstådda av recensenterna, eller de har haft stressiga förutsättningar. Eller så har han och alla andra helt enkelt vant sig vid ett systemfel som retat mig sedan jag läste roliga men orimliga PC Zone. Spelbranschens betygssystem, fixering vid procentenheter och ständiga inflation.

Metacritic slår samman betyg från en mängd olika internationella källor för filmer, spel och skivor och presenterar resultatet som x av 100, det vill säga procent – så som många specialist-speltidningar sätter sina betyg redan från start. Så här ser deras topplista ut över de spel till PS4 som fått bäst betyg hittills (per lördag den 16:e).

• Battlefield 4 – 87
• NBA 2K14 – 85
Need for Speed: Rivals – 84
Resogun – 82
Assassin's Creed IV: Black Flag – 82
Call of Duty: Ghosts – 78
Killzone: Shadow Fall – 75
Contrast – 67
Knack – 59

Ja, det var inte knäckande imponerande betyg. Eller? Det beror kanske på vilka glasögon du har på dig? Ska man räkna betyg över 85 procent som motsvarande 5 av 5 (fullständigt rimligt för den som inte är insatt i spelvärldens urballade system) så har vi ju två riktiga klassiker, kanske spelbranschens Sgt. Pepper för att ta ett skivexempel som är en fullpoängare och en tidlös klassiker utan att fördenskull vara perfekt. Samt säkert fem andra stänkare som får anses vara mycket bra spel på det stora hela. Värda att köpa snarare än att inte köpa.

87 procent för Battlefield 4?! Vilken besvikelse, säger någon, borde varit 92 för spelet si och så fick ju 95.

Jag väntar fortfarande på mitt recensionsexemplar så jag kan inte uttala mig om ärendet i detalj, men ifrågasätter gärna denna enorma urskiljningsförmåga i procentenheter. Det låter likadant om Sony-chefen som det gör i spelsajternas kommentarsfält, samma plats där debatten annars mest låter som i South Parks sandlåda. Den som påstår sig kunna skilja mellan 91 och 92 procents kvalitet är bara en hästhandlare i åsikter. Procenten som ska vara ett spetsigt mätinstrument  blir snarare trubbigt. Och inflationen har under många år förvärrat läget.

killzone_shadow_fall
KillZone: Shadow Fall = 75% kul.

Kan de lägre betygen för PS4-spelen helt enkelt bero på att alla recensenterna passat på att på sina olika håll devalvera betygssystemet? Det skulle jag ha gjort. En ny konsolgeneration är ju det rimliga tillfället att göra så. Den innebär en ny teknisk nivå och nya grundförutsättningar för vad en spelupplevelse kan och bör vara. Högst sannolikt är generation G i en spelserie snyggare och kanske roligare än generation F var. Utvecklarna har ju haft tid och resurser till förfogande för att finslipa ett redan gott koncept och hårdvaran medger nya bländande tricks. Resultat = bättre! Betyg = högre och när vi kommer till generation Z är alla spel 100 procent jättebäst.

De tekniska stegvisa framstegen gör spel svårbedömda. Imponansfaktorn bländar recensenten. Händer det att en skiva får för högt betyg för att den hade ett bättre ljud än föregångaren? För att särskilt trummisens häng- och golvpuka låg perfekt utspridda i stereoljudbilden? Nja. Och har du en bättre hifi-anläggning nu än för 5-10 år sedan? Knappast.

Nu kan du argumentera att spel är så mycket mer kostsamma att producera varför inga riktigt dåliga spel görs och att hela betygssystemet återspeglar detta. Allt är liksom minst mittemellan by default, medan musik minsann kan vara 0 procent bra, som Takida. Där spelar ljudbilden och den dyra studion inte någon roll för slutbetyget.

Jag har ännu inte testat Playstation 4 på riktigt men hoppas få in ett exemplar den kommande veckan. Då kanske jag kan närma mig en åsikt huruvida nya Killzone är 75 procent bra underhållning, om det är 74 eller 76. Eller 65 eller 85. Oavsett så är en devalvering nödvändig – och ska ni hålla fast vid era procent så föreslår jag 10 procentenheter.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:01