Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Lara Croft är tillbaka i fint nytt Tomb Raider-spel som hamnat lite i skuggan

Mats Rydström  |  Publicerad 2015-11-17 16:45  |  Lästid: 3 minuter

riseofthetombraider_1
I skymundan av ståhejet kring Fallout 4 släpptes i fredags Rise of the Tomb Raider, det bästa spelet om Lara Croft som Digitalts skribent kan minnas. Just nu är det Xbox-exklusivt men ska också släppas till Playstation och Windows-datorer nästa år.

Playstation-spelarna är nog emellertid säkert mer peppade på Uncharted 4: A Thief’s End, som ges ut den 16 mars nästa år, och Rise of the Tomb Raider lär säkert falla lite i oförtjänt glömska. Tomb Raider är trots allt en klassisk spelserie med en 20-årig historia och då den här görs full rättvisa förtjänar spelet lite mer uppmärksamhet.

Tomb Raider har legat i utvecklarna Crystal Dynamics händer sedan många år och fick för två år sedan (ännu) en nylansering för en delvis ny publik med ett spel som enbart hette Tomb Raider och var en prolog till de tidigare. Rise of the Tomb Raider fortsätter den sagan och berättar via flashbacks och en skickligt invävd historia lite mer om Laras bakgrund, om hennes far och dennes kamp. Det blir en bra helhetsupplevelse och gör det roligare att svinga sig mellan träd och bergväggar, skjuta skummisar och samla på sig allt bättre utrustning.

riseofthetombraider_3

Spelet börjar med en vass sekvens med svår isklättring och våldsamma laviner i Himalaya, där de smidiga och exakta kontrollerna lärs ut. Grafiken är fenomenal med stora och detaljerade miljöer, och kontrollsystemet enkelt. Liksom i föregående spelet görs Laras röst av Camilla Luddington (Grey's Anatomy, Californication) och seriens tidiga fixering vid Laras orimliga kropp är helt borta. Upplägget med ett par till synes lösryckta episoder och flashbacks känns till en början märkligt. Snart hamnar Lara i Sibirien med vild natur, sovjetiska gamla industrier och militära komplex, samt mystiska syndikatet Trinity som hon tävlar mot om att finna spelets stora hemlighet.

Element blandas från olika speltyper utan att det känns särskilt krystat. Du måste dels samla in ved, metaller, djurskinn och annan bråte för att tillverka pilar och uppgradera dina olika prylar, vilket inte är jättekul men mest blir en passiv överlevnadsgrej medan du drar fram. Systemet med erfarenhetspoäng gör att du utvecklar Laras egenskaper för att jaga, smyga eller slåss. Vid sidan av den huvudsakliga storyn får du sidouppdrag, det finns massor av grottor att utforska och olika sätt att klara sig igenom spelet.

riseofthetombraider_skills

Det är inte på något sätt ett spel med samma livslängd som Halo 5: Guardians eller Call of Duty: Black Ops III – som båda överlever med hjälp av bra multiplayer. Sådant saknas här men gör spelet till ett billigare nöje för en kortare tid. De stora onlinespelen slutar inte direkt att kosta slantar i den stund det köps från butikshyllan (om någon ens gör det nuförtiden), utan kräver ofta extra abonnemang för maximalt nöje. Rise of the Tomb Raider är i stället ett spel för den som just vill gå in och leva i Lara Crofts värld, och njuta av det, ett antal kvällar i rad. Den upplevelsen har Crystal Dynamics lyckats med och i bland duger ett sådant gammaldags spelnöje faktiskt alldeles utmärkt.

riseofthetombraider_5
riseofthetombraider_4
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 15:57