Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Fredagssvepet del 2: Mer E3, NSA, Pandora och mobilsäkerhet

Sony vann helt klart pr-kriget mot Microsoft medelst lägre pris, tillåtande av begagnatspel (vilket Gears of War-skaparen Cliff Bleszinski twittrat om) och mindre arrogans angående online-kravet (”folk som vill spela offline kan hålla sig till Xbox 360” enligt Don Mattrick på Microsoft). Det sägs att PlayStation 4 nu leder förhandsbokningarna mot Xbox One med 4 mot 1.

Annons

PC Gamer tycker från sin sköna position på sidolinjen att årets E3-mässa var den bästa på flera år och rabblar här de bästa trailersarna (ur pc-perspektiv).

Amerikanskt STIM stämmer Pandora

Här okänt men i USA en mycket populär musiktjänst i minst 10 år. Nu har Pandora köpt en vanlig radiokanal i South Dakota (kan inte ha varit dyrt) för att på så sätt kunna köra med lägre ersättningstariffer till upphovsmännen – så tolkar jag rapporteringen i alla fall. I USA är upphovsrättsbolagen BMI och ASCAP kommersiella och missar därmed inte en chans att klämma åt andra profitörer, jämfört med svenska STIM som är en intresseorganisation för medlemmarna.

BMI stämmer nu Pandora, som å sin sida hävdar att de måste kunna konkurrera med liknande tjänster från Satans imperium a.k.a. Clear Channel, som ju äger nästan all vanlig radio och har liknande e-tjänster.

Men Apple och iTunes Radio som presenterades tidigare i veckan, säger du? Jag återkommer med en analys snarast!

Mer om NSA och vad man kan göra med datat

Just ja… övervakningsskandalen. Här en liten översikt vad det insamlade datat kan användas till.

Facebook slopar sponsrade sökresultat

Enligt TechCrunch så jobbar Facebook med en större genomlysning av sin annonsplattform och en positiv effekt av detta blir att vi från och med juli slipper få tramsiga barnspel som sökresultat nån gång när vi ska stalka någon från gymnasiet. Samtidigt gör hashtags entré på riktigt och summan av eländigheten är konstant. #svampmoln

Säkerhetstips inför festivalsäsongen

Symantec, som tillverkar antivirus- och andra säkerhetsprogram under varumärket Norton, skickade idag ut några riktlinjer med anledning av att en av fem biljetter till olika evenemang lagras mobilt (givetvis vill de också sälja produkter till dig).

Analys:
• En av fem använder mobilen för att visa sin biljett till en konsert, festival, sportmatch eller liknande.
• Nio av tio anser att det är så viktigt (trots bristfällig bandbredd) att ha med mobilen på evenemang att de kan prioritera den framför pengar och kort. Hänga runt, glida runt, låna pengar.
• En tredjedel har inget kodlås aktiverat på sin mobiltelefon.
• Hälften har inte tänkt på hur de ska hantera stöld eller bortsupning. Symantec kan inte ha frågat min bekantskapskrets som till så lite som noll procent kör med backup, iCloud, fjärrspärr och liknande.
• Bedrägligt ”gilla och dela”-trams blir allt vanligare på sociala medier, trots att alla vet att varje gång du gillar och delar en tävling på Facebook så stryker en läbbig gubbe kattmat på sitt kön.

Du behöver inte tipsen utskrivna i klartext. Använd ovanstående lista + sunt förnuft. Men ägna för all del de sista minuterna av fredageftermiddagen åt att ta backup inför helgens stök.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar