Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

En månad till Halo 5: Guardians och Master Chief är död, eller bara saknad i strid?

halo-5-cinematic-i-need-a-weapon
I en ny tv-reklam för Halo 5: Guardians förklaras Spartan 117, mer känd som Master Chief, död. Vad är det frågan om? Nu tycks det dock inte vara så illa som att Halos första riktiga Xbox One-utgåva blir utan sin självklara huvudperson…

Annons

Däremot tycks Master Chief nu vara något av en lös kanon och hans lojalitet är oklar, vilket flera teasers och artiklar varslat om. I Halo 5: Guardians spelar man inte bara som Master Chiefs blåa team, som försvinner från radarn, utan också med röda teamet, Fireteam Osiris, som leds av Spartan Locke och ska söka efter de blå. Det låter lite rörigt, men något liknande förekom i Halo 2.

Här är öppningsfilmen från spelets kampanj med blåa teamet som Master Chief leder.

Teamen om fyra utgörs antingen andra verkliga spelare eller datorstyrda soldater, och det ska vara lätt att sömlöst hoppa in och ut ur spelet, varpå datorn fyller de roller som krävs för tillfället. Man kan ge sin squad order att plocka upp grejor, återuppliva kamrater med mera. Tyvärr kan man inte, som tidigare i Halo-spelen, spela co-op tillsammans i splitscreen, vilket många förargat sig över.

Det är det största persongalleriet hittills i ett Halo-spel och Microsoft-chefen Bonnie Ross sa till Café på E3-mässan att de tittat medvetet på balansen för att hitta en bra avvägning mellan manliga och kvinnliga karaktärer.

h5-guardians-warzone-stormbreak-hunter-becomes-the-hunted

Men Halo vore inte Halo utan saftig multiplayer och här har 343 Industries, som Microsoft-studion heter som tagit över Halo-franschisen, satsat främst på två ganska olika skalor.

Dels finns ett 4 vs 4-läge som heter Arena och beskrivs med pr-frasen ”e-sports för everyone”. Mest uppseendeväckande är dock Warzone med 12 vs 12, samt också datorstyrda bossar och andra soldater. De kartorna är jättestora och innehåller system för att köpa vapen – och spelare som lirat mycket belönas, utan att det är helt orättvist och de får börja med en överlägsen arsenal.

Warzone tycker jag – efter att ha spelat någon halvtimme under E3-dagarna i Los Angeles – tar bättre tillvara hur olika spelare beter sig i multiplayer. Om någon vill sikta in sig på kärnverksamheten, att ta sig in i fiendens bas och förstöra kärnan – då vinner laget matchen – kan hen göra det. Det kan också vara värdefullt att smyga och leka prickskytt, agera dumdristigt lockbete, slakta urskillningslöst utan att bry sig om de egna poängen, eller döda de datorstyrda bossar som kommer.

h5-guardians-warzone-arc-combined-fire

Uppnår man vissa sådana mål kan det betyda att läget i en match svänger om ordentligt.

Med dessa lägen och strategin att släppa 20 kartor från början samt 15 till under spelets första åtta månader – gratis till alla – vill de hålla liv i spelets multiplayer betydligt längre än i Halo 4, där spelarna tröttnade relativt snabbt.

Hur väl de lyckas får vi se om prick en månad, den 27 oktober, då Halo 5: Guardians släpps.

h5-guardians-establishing-warzone-arc-blast-zone

h5-guardians-fathom-first-person-skirmish

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar