Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Recension: Sonos Play:1 – välljudande nätjukebox

Mats Rydström  |  Publicerad 2013-12-10 12:03  |  Lästid: 4 minuter
sonos_play1

Sonos senaste högtalare är deras hittills minsta, men ändå en fullt tillräcklig musikanläggning för det kompakta hemmet. Eller som en ny komponent i en redan befintlig Sonos-installation med högtalare i olika rum.

Vad Sonos inte är
Man måste köpa själva den fundamentala idén med Sonos, eller välja en annan leverantör. Vill du ta med högtalaren ut på tur och strömma musik från mobilen via blåtand? Går inte! Alla Sonos-prylar kräver väggström och är dessutom beroende av ett nätverk. Du ansluter dosan Bridge (som just nu ingår vid köp av en Play:1 och annars kostar 500 kronor) till din router, och sedan skapas ett separat nätverk via vilket alla Sonos-prylar i hemmet får prata med internet.

Fördelarna är att det använder en egen frekvens och inte drabbas av störningar i det ordinarie wifi-nätverket, vilket också medger den höga ljudkvaliteten och att systemet klarar att skyffla ut hembioljud. Sonos Play:1 är en monohögtalare, men köper du två kan du lätt konfigurera om dem som höger vänster i samma rum, eller som helt separata högtalare till olika rum som kan spela musik oberoende av varann, eller i synk vid fest. Alternativt användas som bakre högtalare tillsammans med deras Playbar och Sub för att få ett komplett hemmabiosystem.

Play:1 är också fukttålig och kan användas i badrum men är inte vattentät.

sonos_play1_vardagsrum

Vad Sonos är
Det Sonos gör är att dels låta dig spela musik från dina streaming-abonnemang som Spotify, Wimp m fl, dels spela upp musik lagrad på din dator eller mobilpryl, och till sist lyssna på en oerhörd mängd internetradio-kanaler. Högtalaren har ett minimum av knappar: volym upp och ned samt en kombinerad knapp för spela/pausa/hoppa till nästa låt, precis som ett par moderna hörlurar.

För att välja musik använder du Sonos-programmet i datorn eller appen till Android och iOS (en bantad tredjeparts-utvecklad app ska även finnas till Windows-lurar). Såväl app som datorprogram är lättjobbade men jag skulle önska lite mindre snårighet för Spotify-delen när man till exempel bläddrar i en artists katalog – och den extrainfo med biografier, årtal, skivbolag, eventuella recensioner som finns i systemet visas inte. Man använder lämpligast sina egna spellistor, ju längre desto bättre. Pausar man högtalaren när man går hemifrån drar den omedelbart igång på samma ställe när man startar den igen. Det finns också funktioner för väckning och insomning till musik.

När väl en spellista eller en station är igång behövs inte programmet utan kan avslutas. Högtalaren själv är nämligen ansluten direkt till internettjänsten utan att gå via dator eller telefon, de används bara som fjärrkontroll. Detta gör naturligt att man inte riktigt lyssnar på samma sätt som annars, vilket inte nödvändigtvis är negativt. Jag använde Sonos solklart mest för skvallyssning, och långa långa spellistor snarare än att aktivt välja musik hela tiden.

Sonos funkar inte som datorhögtalare, den är inte ansluten till datorns interna ljudsystem och spelar inte upp ljud från filmer eller annat. Sonos kan ju spela upp musik från datorn, men via Sonos-appen, även från externa diskar och nätverksdiskar. En grej som eventuella Mac-ägare med musiken på extern disk bör tänka på är se till att formatera den i HFS+ eller ExFAT. Gamla Windows-kompatibla FAT32 funkar ej.

sonos_play1_teknik

En ordentligt dimensionerad midwoofer gör ljudet lika tungt och tajt som själva enheten. Play:1 svänger och låter betydligt större än det borde med bra spridning i rummet. Jämfört med den dyrare Libratone Loop, som vi testat tidigare, är ljudet basigare och inte riktigt lika luftigt.

Det sker aldrig några störningar eller oförklarliga avbrott. Den enda perioden då Play:1 var tyst var under en omstart efter en patch. Sonos patchar nämligen högtalarna med ny teknik då och då, vilket möjliggör att ännu inte kända funktioner kan komma alla prylar till del i framtiden, och att din befintliga Sonos-installation inte behöver bytas ut.

För samma pris som Play:1 (1 800 kronor) får man till exempel en Bose SoundLink Mini som är en mycket mindre och helt portabel batteridriven datorhögtalare, Play:1 har dock ett mycket större ljud, men inte samma flexibilitet. Har du bara rätt förväntningar, redan är Sonos-ägare, eller vill skaffa ett nytt sätt att uppleva streamingmusik så är Sonos Play:1 ett mycket bra köp. Betyg: Fiskegubbar-4

sonos_play1_badrum
Dela på Facebook
Tweeta