Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

PC:n dör. Vad händer nu?

Gårdagens siffror från IDC, som mäter datorförsäljningen runt om i världen, var katastrofala. Försäljningen av pc-datorer har sjunkit med 14 procent, det största tappet sedan 1994. Skulden läggs helt och fullt på Windows 8. Microsofts nya operativsystem sägs ha fått färre, snarare än fler, att köpa en pc-dator.

Det är hårda ord, men det är svårt att hitta några vidare motargument. Visserligen räknar siffrorna inte in surfplattor och så kallade hybrider (som fungerar både som surfplattor och bärbara datorer), men ingenting tyder på att det ser ljusare ut där. Windows 8 har funnits ute sen i oktober, men förutom en vag siffra om 60 miljoner sålda licenser har Microsoft hållit tyst om försäljningen.

Att prata om sålda licenser snarare än antal användare är ett gammalt, beprövat knep i teknikvärlden. Siffran innefattar nämligen även exemplar som säljs till pc-tillverkare som HP, Acer och andra, vilka mycket väl kan stå kvar och samla damm på butikshyllorna. Den säger alltså ingenting om hur många som faktiskt använder Windows 8 på riktigt.

Lägg till det faktum att Surface-plattan – som Digitalt-bloggen skrivit om här – inte heller tycks vara någon större succé. Det ser, kort sagt, riktigt dystert ut för Microsoft.

Så frågan är: vad händer nu? Microsoft tycks fast beslutet att köra på i samma hjulspår. En ny version av Windows 8, med kodnamnet Blue, är redan på väg. Det ryktas om en Surface-telefon och en sju tum stor Surface-platta, tänkt att konkurrera med Apples Ipad Mini. Kul – jag gillar både Windows 8 och Windows Phone – men hur stor är sannolikheten att världens prylköpare plötsligt ändrar sig och börjar köpa Microsoftprylar en masse? Inte så stor, om du frågar mig.

Frågan är om inte en annan framtid ter sig mer sannolik. Det är lätt att glömma bort hur dominerande Microsoft är på företagsmarknaden. Läs till exempel den eminenta tidsskriften Computer Swedens toppnyhet från i morse.

Kanske vore det vettigare för Steve Ballmer & co att helt enkelt överge konsumentmarknaden. Att släppa fältet fritt för Apple och Google för att istället fokusera sina styrkor på att sälja Office, Exchange, Dynamics och annat på företagsmarknaden. Tråkigare, men mer lönsamt. Och pengar är ju, som bekant, det som styr.

/Daniel

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar