Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Nya tv-lyxmodeller från Sony och en förklaring av årets tv-trend: High Dynamic Range

Mats Rydström  |  Publicerad 2016-08-10 07:27  |  Lästid: 3 minuter
Sony_ZD9_900px

Sonys nya Bravia Z-serie ersätter de tidigare toppmodellerna och med dem satsar Sony stenhårt på 4K och HDR – high dynamic range. HDR är årets modeord, vid sidan av ultra-HD i tv-branschen, men det är inte så enkelt som att alla följer standarder minsann. Digitalt förklarar!

* * *

Z-serien ersätter X-serien som toppmodeller i Sony Bravia-programmet, och krångligt nog på tv-tillverkarvis kallas de ömsom för ZD9 också. Samt finns i olika storlekar, det här är stora skärmar för stora hem från 65 via 75 till 100 tum. Priserna startar på cirka 50 000 kronor och de släpps preliminärt löpande i höst.

De har nya processorer för att visa 4K-video, eller skala upp vanlig HD eller sämre material, och kör Android som smart-tv-system. Dessutom en ny Sony-teknik för att bakbelysa skärmen, vilket ska ge större precision och högre kontrast. En förutsättning för HDR…

Sony_ZD9_2

* * *

Vad är High Dynamic Range?

HDR känner du säkert igen från mobilkameran, som ett sätt att få fram större kontrast, färgrikedom…kort sagt bättre kvalitet. Detta kommer nu på mycket bred front i våra tv-apparater.

I flera jämförelser som Digitalt sett på mässor hittar man fler nyanser i det mörka och ljusa, och klarare, nästan onaturliga färger. Ögat är vant att se en viss typ av bild på våra skärmar vid det här laget, vilket inte nödvändigtvis är exakt avbildning av naturen. De nya detaljnivåerna med HDR kan kännas obehagliga till en början, men det är säkert en vanesak.

HDR som sådant kräver att källmaterialet (tv-sändningen, filmen eller spelet) är kodat för HDR, att prylen som ska alstra signalen (bluray-spelaren, datorn, tv-spelet) kan hantera HDR och till sist också att skärmen som ska visa upp bilden kan det. Det ställer högre krav på skärmarna, men alla de stora tillverkarna inklusive Samsung och LG är på tåget med likadana satsningar.

Många menar att HDR kanske är ett viktigare framsteg än 4K och ultra-HD, att bättre bild är viktigare än mer av samma bild. Det fiffiga är att HDR-materialet bara läggs som metadata till en film, så att inte flera olika säljs och förvirrar konsumenten. Kan prylarna tolka dessa data så gör de det och bilden blir bättre, och ju mer avancerad utrustningen blir i framtiden, desto bättre kommer resultatet att bli. Tyvärr är det inte så enkelt att alla håller sig till en standard, utan det finns olika tankar om hur det ska gå till.

HO&A_037_UHDA_LOGO_FINAL_v6

Det finns en sammanslutning som hittat på etiketten UHD Premium, som ytterligare specificerar ”framtidens” eller kanske nutidens optimala tv-upplevelse. Där ingår inte bara att bilden ska vara ultra-HD med minst 4K-upplösning, utan också en rad andra faktorer inklusive HDR. I denna sammanslutning ingår många stora tillverkare, mediehus m fl, inklusive Sony.

Förvirrande nog har Sony inte kört med UHD Premium-loggan i sin marknadsföring utan pratar bara om ”4K HDR” som slogan. Detta trots att de sitter i alliansen och att deras bästa produkter uppfyller kraven, men de sätter å andra sidan också epitetet ”4K HDR” på apparater som inte motsvarar UHD Premium-kraven.

Förvirrande? Nej, bara som vanligt i tv-branschen!

Sony_ZD9_1
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 15:55