Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Nya Facebook: Större bilder och mer reklam

 |  Publicerad 2013-03-08 11:59  |  Lästid: 2 minuter

Igår visade Mark Zuckerberg andra steget i Facebooks stundande omgörning. Efter sökmotorn graph search, som Linus skrivit om tidigare, ska nyhetsflödet nu fräschas upp med en helt ny look. Så här kommer det att se ut:

Snyggt, eller hur? Fler och större bilder är melodin. Det är en välkommen förändring, med tanke på att hälften av allt material som delas på Facebook idag är just bilder. Att det nya utseendet för tankarna till (Facebook-ägda) Instagram är naturligtvis ingen slump. Sannolikt lär det två tjänsterna bli allt mer synkade med tiden.

Mindre “clutter” är målet med omgörningen, sa Mark Zuckerberg igår. Facebook ska bli mer likt en “personaliserad nyhetstidning”.

Men självklart handlar det inte om dig. Det handlar om annonser. Det har sagts förr men är värt att påminna om: Du är varan som Facebook säljer. Allt handlar om de företag som betalar dyrt för att synas i flödet av statusuppdateringar. Facebook drog in över 4 miljarder dollar på annonser under 2012. Om bolagets skakiga börskurs ska röra sig åt rätt håll så måste den siffran fortsätta klättra.

Räkna alltså med att de annonser för bilar, båtar, matbutiker och skönhetsoperationer som redan tar upp så mycket plats kommer få än mer utrymme att breda ut sig. Nya Facebook kommer att vara bättre än någonsin på att få dig att "gilla" saker du egentligen inte bryr dig det minsta om, och spamma dig med annonser som valts ut baserat på dina intressen.

Å andra sidan kommer du även i fortsättningen kunna skåda dina vänners mat- och semesterbilder (i högre upplösning än någonsin tidigare!) utan att det kostar dig en krona.

Du kan läsa mer om omgörningen här. Klicka på knappen längst ned för att komma med på väntelistan, om du vill vara först bland polarna med det nya utseendet.

/Daniel (@danielg0ldberg)

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:02