Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Ny trailer och intervju med Call of Duty Ghosts-teamets Tina Palacios

Mats Rydström  |  Publicerad 2013-10-07 11:37  |  Lästid: 4 minuter
COD-Ghosts-1

Squads är en av de större nyheterna i årets Call of Duty: Ghosts  spelserien som går head-to-head med Battlefield 4 i månadsskiftet oktober november. Call of Duty-spelen matas ut från alternerande utvecklingsteam med lite olika fokus varje november kan man förenklat säga. Årets spel kommer att innehålla en – sannolikt rätt kort – singelplayerkampanj, som denna gång handlar om ett USA som utmanats och till stora delar förstörts av det rymdbaserade vapnet Odin, efter att detta kapats av en ny sydamerikansk supermakt. Men framför allt handlar det ju som vanligt mest om multiplayer!

Squads, som det släpptes en ny trailer om i fredags, hamnar dock lite mitt emellan. Det är ett spelläge med fyra varianter, som kombinerar multiplayer med datorstyrda botar som du kan customisera. Den squad som du sätter ihop får poäng och stiger i rank, vilket följer med över till det traditionella multiplayer-spelet. Vi intervjuade Tina Palacios som är senior community manager på utvecklarna Infinity Ward och bad henne förklara lite mer om detta.

Är det ett sätt att ge något till de lite mindre erfarna spelarna, eller sopor som mig själv, som inte klarar sig så bra mot 15-åringar med reptilreflexer?

– Utmaningen är ju att försöka göra alla glada och nöjda, men för nya spelare av spelet eller genren så är det, förutom storyläget, just Squads där man får upplevelsen av att spela multiplayer utan att nödvändigtvis göra det online. Det kan vara som en övning inför multiplayer, tillsammans med vänner, om man känner sig skrämd av multiplayer online. Samtidigt har du en direkt nytta av det då du också låser upp nytt, och levlar upp din squad. I en av varianterna, Squad Assault, spelar man till exempel med antingen bara botar eller med upp till fem stycken kompisar, och det finns mängder av olika kombinationer och spelmöjligheter.

Här kan du läsa mer om vad de olika Squads-lägena innebär och de beskrivs också i detalj i den nya trailern.

Om vi vänder på det, vad gör ni specifikt för era hardcore-gamers? Du sitter ju mitt i smeten som community manager och filtrerar all feedback...

– Det är grymt att de har så mycket och så detaljerad feedback, särskilt vad gäller multiplayer med många specifika önskemål. Det är svårt att hitta en balans mellan att göra något nytt och att ta hänsyn till deras feedback. Det kan handla om en sådan liten detalj som att de hatar kill streaks, de vill känna att de hjälper sitt lag utan att få billiga kills. Man ska vara riktigt bra! Med support kill streaks har vi ett sätt för att utveckla detta, att kombinera skicklighet med att göra nåt för laget.

Ge ett exempel på en sådan kombination!

– Well, ett exempel som inte finns klart i spelet just för tillfället, är heli sniper med en helikopter som kommer och plockar upp dig och låter dig pricka folk med snipergevär. Det kräver dock att du är riktigt bra, är man inte det kan man i stället styra runt helikoptern på kartan för att hjälpa sitt team att hitta fienden.

Men du, ni har en gölli hund i spelet: Riley. Berätta om honom!

– Vi visste att vi ville ha med Riley i storyn men det var inte förrän vi träffade verkliga sådana hundar som allt ändrades, när vi såg deras utrustning och hörde om vad de gjort. Det inspirerade oss till att verkligen lägga mycket mer tid och engagemang på Riley. Ett exempel är uppdraget No Man's Land där hans väst har en kamera som poppar upp, och som man kan använda för att se vad som pågår. Man kan spela som Riley och gå runt och snoka men också attackera fienden. Det kommer också fler användningsområden, i multiplayer skäller och morrar han om fienden kommer nära även om du inte kan se dem. Han skyddar dig men om du dödas så kommer han försöka hämnas å dina vägnar och springa tillbaks till där du spawnar härnäst och döda fiender på vägen.

Vi återkommer till Call of Duty: Ghosts om ett par dagar, då mer om nya perks-systemet.

Bra att veta, om du sovit senaste månaderna:

Battlefield 4 släpps 29 oktober till pc, Playstation 3 och Xbox 360 medan Call of Duty: Ghosts släpps en vecka senare, 5 november, till de gamla systemen. Playstation 4-versionerna kommer den 29 november, och ni som tänkt skaffa Xbox One – ja, ni får vänta med det. Värt att tänka på är dock att både Call of Duty och Battlefield låter dig ta med dig det du spelat ihop i form av poäng och upplåst grejs till nästa generations konsoler, när du köper en sådan, och ett erbjudande om uppgradering för motsvarande 10 € finns också, vilket gör det vettigt att börja redan på befintlig maskin om du inte just skaffar en PS4 innan jul.

COD-Ghosts-2
COD-Ghosts-3
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:01