Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Intervju med SteamWorld Dig-skaparen

Mats Rydström  |  Publicerad 2013-07-31 13:36  |  Lästid: 3 minuter

Nu blir det SYO-konsulentvinkel på Digitalt-bloggen och en intervju med en svensk spelutvecklare!

Nästa vecka släpps plattformsgruvgrävaräventyret SteamWorld Dig (du kan spana in mer om det här) till Nintendos bärbara 3DS, utvecklat av Göteborgsbaserade Image & Forms. De är kanske tidigare mest kända för spelet Anthill men har varit verksamma sedan slutet av 90-talet och vi passade på att snacka med företagets grundare och vd, Brjann Sigurgeirsson, lite kort om hur man jobbar sig in i spelbranschen, vad som kan vara bra att kunna och tänka på.

En någorlunda vettig utbildning är ett måste, däremot kanske inte just ett krav på att det ska vara en renodlad spelutbildning även om Brjann menar att det blivit viktigare sedan han själv startade. Efter Naturvetenskaplig linje med datainriktning i gymnasiet provade han på Kulturvetarlinjen innan det blev ett gäng år i Tokyo och San Fransisco där han pluggade grafisk design åren 1995-7.

Han började tidigt göra hemsidor, och i Tokyo blev det mycket multimedia-projekt efter att Macintoshen fått bredare genomslag då cd-rom-formatet kommit och medgav mer rörlig bild. Sedan 1997 är han baserad i Göteborg med egen byrå, som han säger gjort allt som man kan göra med en dator, och nu alltså en rad spel med SteamWorld Dig som det senaste.

Hur föddes ditt intresse för spelutveckling?
– Jag har ingen direkt spelutbildning, men jag tror man ska ha det i dagsläget för att hålla på med spelutveckling, förutom ett genuint intresse av att göra spel, inte bara spela. På högstadiet var jag en tvättäkta nörd utan att veta om det, jag trodde jag var en av de coola killarna. I stället satt jag så ofta det gick med ett Nintendo Game&Watch och tyckte det var asfräckt. Jag pluggade lite enkel programmering som fritt valt arbete i nian, och det var där jag fattade att nästan vem som helst kunde göra spel. Vi satt med ABC 80-datorer, med 1-bitspixlar stora som frimärken. Det gick faktiskt att göra riktigt kul spel med det också.

Från att vilja jobba med spel till att verkligen göra det – vilka är de bästa tipsen för att lyckas?
– Fundera hela tiden på, och utveckla, spelidéer. Att älska att spela spel hjälper, men det är inte alls samma sak att producera som att konsumera spel. Det behöver inte vara dataspel man tänker på, brädspelsvarianter funkar också. Skillnaden mellan fysiska och digitala spel behöver inte vara så stor. Var beredd på att jobba hårt, och lär dig så mycket du kommer åt på egen hand. Den klassiska tesen stämmer: Om man lägger ner tiotusen timmar på något, så kommer man oundvikligen bli ganska bra på det. Börja genast! Gör något enkelt först, och lite svårare efterhand. Och för att det ska bli kul, försök komma i kontakt med andra som också vill utveckla spel. Allt blir hundra gånger roligare om man gör det tillsammans med någon.

I forntiden då spel som Dig Dug gjordes, som väl är en av inspirationskällorna till SteamWorld Dig, så krävdes djup kunskap om en dators allra innersta funktion och programmering på maskinnivå. Nu finns avancerade verktygsprogram för allt. Men vad måste man ändå behärska?
– Man måste vara bra på att samarbeta. Det är inte alls många spel som görs av en enda person. Allt som man behöver för att bli extra bra på sin del går faktiskt att träna sig till. Matte och logik för programmerare, rita och måla för grafiker och så vidare. Självbehärskning måste man också behärska. Även om jag sa ”börja genast” tidigare, så är en av de viktigaste grejerna att inte skynda igång och börja programmera eller göra avancerad grafik innan man designat eller skissat först. Man börjar ju inte bygga ett hus innan man har ritningen klar, och detsamma gäller spelutveckling: klura noga ett tag först, och när ramen är klar kan du börja med detaljerna. Sen är matte och engelska i skolan kanske inte alltid så kul, och man fattar kanske inte vad man ska med allt till, men det visar sig väldigt tydligt att det är superanvändbart när man ska börja göra spel.

Efter vårt sannolika besök på årets Gamescom blir det fler och mer fördjupande intervjuer om spelutveckling.

SteamWorld Dig släpps den 8 augusti till Nintendo 3DS.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:01