Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Högteknologiska Call of Duty: Black Ops 3 saknar själ och är bäst i zombieläget

Call_of_Duty_Black_Ops_3_1
Intrycket av Call of Duty: Black Ops III på E3-mässan i somras var att det kändes överdrivet futuristiskt och mekaniskt våldsamt. Vår peppscore på spelet i senaste numret av pappers-Café var rätt lågt, och intrycket består i den tid Digitalt spenderat i spelet.

Annons

Seriens årliga släpp roterar mellan tre olika studior, i år är det Treyarchs tur. De är kanske de mest ambitiösa, men jag gillar verkligen inte deras stil. Det var länge sedan CoD var intressant för oss som kom in i spelserien på grund av WWII-vinkeln, som sedan länge är bortblåst. Försöker de väcka frågor och diskussioner med det avhumaniserade våldet? I så fall hyfsat halvhjärtat, och det finns inget direkt utrymme till eftertanke då horderna av anonyma fiender hela tiden måste dö.

Visst känns CoD:s grundläggande gameplay igen bakom all plåt, med mer dynamiska rörelser, och här finns också cybernetiska customiseringar som förhöjer sinnena. Vapnen kan modifieras och i multiplayer finns olika specialister som utvecklas, medan kampanjen kan spelas med upp till fyra spelare.cafe_spelsida_faksimil

Det är givetvis snyggt så det förslår, då det är specialgjort för nya konsolerna och vassa PC-datorer med upp till 4K-grafik, men just nu känns våldsspel i rymden betydligt mer tilltalande och den här typen av övningar för stereotypa muskelberg passé.

Att ens som amatör försöka betygssätta spelet ur ett onlineperspektiv är meningslöst, och det avhåller jag mig helt ifrån – många ger ju fullständigt fanken i allt ovanstående och drivs bara av tävlingsinstinkten, och det är ju helt okej.

Treyarchs signum är de malplacerade zombie-lägena, ett märkligt inslag som återkommit sedan CoD: World at War (ett Andra världskriget-spel från 2008). Förvånansvärt nog är detta påkostade film noir-inspirerade läge, Shadows of Evil, bättre än vanliga kampanjspelet, med Ron Perlman, Jeff Goldblum, Heather Graham med flera röstskådisar. Det skulle nästan ha varit roligare som ett eget spel. Nu blir intrycket splittrat.

Här kan ni ta en titt på Call of Dutys historia, med ett urval av spelen och korta omdömen. OBS! Artikeln är två år gammal och skrevs inför släppet av Call of Duty: Ghosts.

Call_of_Duty_Black_Ops_3_2 Call_of_Duty_Black_Ops_3_3 Call_of_Duty_Black_Ops_3_4

 

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar