Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Forza Motorsport 6 är höstens stora bilspel – men inte utan skavanker

Mats Rydström  |  Publicerad 2015-09-19 17:20  |  Lästid: 4 minuter

Forza6_03
Forza Motorsport 6 kan mycket väl kan vara årets bästa bilspel – om än långt ifrån perfekt. Det släpptes igår och Digitalt har recenserat ett spel som det är lite synd att bara Xbox One-ägarna kan spela.

* * *

Forza 5 var halvdant, frampressat till Xbox One-lanseringen förrförra hösten, och när systemet väl kom ut i Sverige – ett år sent – hette den roliga bilspelsnyheten Forza Horizon 2 (som recenserades här). De mer seriösa bilspelarna föredrog Forza 4 till Xbox 360, och har senare kanske hittat Project Cars.

Med Forza 6 har utvecklarna Turn 10 inte lämnat något åt slumpen. Grafiken i 60 fps (bildrutor per sekund) flyter väldigt fint men man hinner sällan ens se och uppskatta detaljarbetet. Motståndarna beter sig bättre, spelet är större och roligare än tidigare och bjuder nu också på dåligt väder och nattracing.

Forza6_08

Stor men lite väl styrd kampanj

Huvudsakliga spelläget är en ungefär 70 timmar lång kampanj (beroende på hur bra du kör) uppdelad på fem olika delar – där spelaren reser runt i världen och testar olika racingformer och biltyper. Det tråkiga är att man är låst till att göra karriär på ett sätt och du måste vara en av de tre bästa i varje tävling för att fortsätta. Sätten på hur en karriär kan utspelas borde i ett bilspel 2015 vara mycket spretigare och individuellt, men det är tyvärr knappast ett problem som är unikt för Forza 6.

Förutom själva grundspelets tävlingar och serier finns bland annat fri åkning och multiplayer (som kräver att du betalar för ett Xbox Live-abonnemang). Sammanlagt kan Forza bli ett ganska dyrt nöje, om du inte nöjer dig med bilarna och banorna som släpps i själva grundspelet, utan vill köpa till mer, och inte minst skaffa en ny ratt. En sådan för Xbox One är Logitech G920 som kostar hela 4 400 kronor inklusive pedaler.

Forza6_MercuryCougar

Välj bland hundratals bilar

Det finns emellertid hela 460 stycken bilar i spelet från start, från ett 80-tal tillverkare – från muskelbilar till Indycar till skruttiga familjebilar och SUV:ar. Har du spelat de tidigare Forza-spelen får du en tjuvstart med pengar och bilar, baserat på vad du haft i garaget tidigare, vilket känns sjysst.

Under 2016 kommer troligen också Porsche till Forza 6. Electronic Arts har i många år haft ett exklusivt samarbete med Porsche som gjort det omöjligt, eller åtminstone väldigt dyrt, för andra speltillverkare att ha med Porsche-bilar i sina spel. När vi träffade Turn 10 på spelmässan E3 lät de oss förstå att vi nog kan se fram emot ett Porsche-paket under 2016.

Forza6_06

Bästa sämsta vädret i ett bilspel

Forza 6 har mycket bra regn- och mörkerkörning – fastän det inte är dynamiskt och varierande. Ett lopp har helt enkelt en viss inställning och så är det med den saken. När vi först fick testa spelet under E3-mässan svarade spelets creative director Bill Giese lite som en politiker på frågan varför inte vädret kan skifta:

– Det var viktigt för oss att bygga en väldigt specifik upplevelse. Nattracing handlar om rädsla och regn om spänning. Det handlar om att berätta historier som spelarna känner igen. I Abu Dhabi kör man på kvällen men det regnar inte så himla mycket, det gör det däremot på Nürburgring. På natten är en del banor så upplysta att det är som dagsljus, andra som Le Mans är det totalmörker. Det var viktigt att återskapa de exakta upplevelserna.

I slutänden visade det sig vara en korrekt strategi. Oavsett om vattenpölarna finns på samma ställe i varje version av ett lopp så är känslan av att köra i dem oerhört bra återskapad. Det dåliga vädret och mörkerkörningen ger några av de bästa körupplevelserna hittills i ett tv-spel, men är inte riktigt lika spännande som snökaoset som kunde uppstå i det lite underskattade Playstation 4-spelet Driveclub.

Forza6_09

Varierande svårighetsgrad

Spelets nya system med modifieringar gör att du själv kan välja dina utmaningar. Starta sist, stäng av möjligheten att spola tillbaka för att ta om en kurva, spela bara inifrån kupén, sänk accelerationen eller boosta bromsarna på banor som kräver det – eller det motsatta. Kör du bättre än förväntat belönas du rikligt.

Du bjuds också på spelets pengar och extra bilar via ett enarmad bandit-liknande minispel. Det funkade möjligen i mer plojiga Forza Horizon 2 men här känns det tramset malplacerat.

Spelet är trots allt ganska lätt att lära sig för oss bildrullar och man kan justera olika assists. Framför allt har de andra förarna, ”drivatarerna”, blivit bättre motståndare – om än inte perfekta. Dessa är baserade på verkliga människor, bland annat dig själv, om du spelat de senaste spelen. Och framför allt i starten och första kurvan märks det tydligt vilka puckon människor kan vara. Deras aggressivitetsnivå kan dock justeras och hela systemet känns mycket bättre än tidigare och leder till roligare racing.

Forza6_BMW-25-WM

* * *

Microsoft har sakta men säkert kört ifrån Sonys Gran Turismo-serie, och det är lite sorgligt att den roligaste racingen bara kan spelas av den minoritet som kör Xbox One. Det andra stora alternativet är så klart Project Cars, som släpptes tidigare i somras och finns till en rad olika system.

Forza Motorsport 6 är inte ett perfekt bilspel, men det sladdar in över mållinjen med riktigt bra attityd och gör att vi ser fram emot hur Sony kontrar med Gran Turismo 7 (som troligen visas upp på Paris Games Week om en månad).

Litar ni inte på mig? Zappa då runt i den en och en halv timme långa filmen rakt ifrån spelets karriärläge, där du själv kan se hur det fungerar. Samt kolla in Gamereactors jämförelse av grafiken i Forza 5, 6 och Project Cars.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 15:57