Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Författaren Orvar Säfström om boken om Äventyrsspel och svenska rollspelshistorien

aventyrsspel_orvar_safstrom_900px

Äventyrsspel – bland mutanter, drakar och demoner är en ny bok som berättar historien om det generationsdanande förlaget Äventyrsspel, som lanserade rollspelen i Sverige i början av 1980-talet. Digitalt har pratat med dess ena författare, Orvar Säfström.

* * *

De första tv-spelen från Atari hade kommit till Sverige ett par år tidigare, men det skulle dröja ännu ett par år innan hemdatorerna blev vanliga och spelen kunde måla upp någorlunda realistiska fantasivärldar med orcher, alver, dvärgar, svärd- och magistrider.

Rollspelen med papper, penna, 12-, 10- och 8-sidiga tärningar var i stället metoden för kompisgänget att drömma sig bort från 12-åringstristessen, till en fantasyvärld lik den i Sagan om Ringen-böckerna, och som passade som hand i handske med den mest dramatiska hårdrocken från Dio och Yngwie Malmsteen. Spelen hette Drakar och Demoner, Mutant, Chock och Kult… Moralpanikens väktare Hem och skola kallade till krismöten. ”Tänk på barnen!” hette det.

Boken Äventyrsspel – bland mutanter, drakar och demoner, på dryga 2 kg och 237 sidor, innehåller mängder av intervjuer och unikt bildmaterial från spelen och arbetsprocessen kring dem. Digitalt har tidigare intervjuat ena medförfattaren, Jimmy Wilhelmsson, som även står bakom utmärkta retrobloggen Spelpappan och som för två år sedan gav ut den massiva boken Generation 64. (Läs en intervju med Jimmy här!)

Bokens andra författare, Orvar Säfström, är journalist som somliga kanske känner igen från Filmkrönikan, och som idag bland annat producerar orkesterkonserter med musik från data- och tv-spelsvärlden.

* * *

Vad var fröet till boken om Äventyrsspel? Hur fick ni idén?
– Jag har pratat i ganska många år om att skriva en bok om Äventyrsspel. Jag köpte Drakar och Demoner 1984 och var stor rollspelsentusiast parallellt med mitt musik- och filmintresse under tonåren. När min medförfattare Jimmy Wilhelmsson intervjuade mig för Generation 64 insåg vi att vi bägge var stora Äventyrsspels-fans och jag behövde knappt fråga honom om han var intresserad av ett samarbete.

Jag kan tänka mig att processen varit som att gå i ungdom och återuppleva 80-talet. Vad har varit roligast under arbetet?
– Dels att så många ställde upp. Vi har faktiskt inte fått nej från någon av de 53 personer vi pratat med. Det känns som om det var lagom länge sedan för att gammalt groll ska vara preskriberat. Folk var ärliga och öppenhjärtiga, även om de interna konflikter och tillkortakommanden som verkligen formade företaget. Sen hade vi inte alls räknat med att hitta så fantastiskt många original. Vi pratar tusentals illustrationer, skisser och dokument. Det har varit som att sitta på en drakskatt av rollspelsnostalgi.

På släppfesten i Stockholm var flera av Äventyrsspels gamla legendarer på plats. Vad var mäktigaste mötet och vad pratade ni om?
– Nu hade vi ju pratat med, och i många fall träffat, dessa personer i arbetet med boken, men många av dem hade inte setts sedan 80- eller 90-talet. Festen fick sitt eget liv och blev den första stora återföreningen av Äventyrsspel-medarbetare någonsin. Lägg till en helt makalös lokal, R1-reaktorhallen under KTH (Sveriges första kärnreaktor, mitt i city), och ett legendariskt DJ-set av Fredrik Strage – med bara musik från 1982, året då första Drakar och Demoner släpptes – så var det en kväll som kommer att gå till historien.

* * *

Se reklamfilmen för Drakar och Demoner från 1985!

aventyrsspel_dimon_skelett

Originalillustration av Nils Gulliksson, som senare blev VD för Paradox – en av de stora svenska datorspelsutvecklarna med bland andra Europa Universalis, Heart of Iron m fl historiska strategispel på listan över sina utgivningar.

aventyrsspel_faksimil

Faksimil ur Äventyrsspel – bland mutanter, drakar och demoner

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar