Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

 

Excentriska Lionhead Studios läggs ned – vi minns tre spel som bär Peter Molyneux signum

fable_good_vs_evil

Lionhead Studios ska läggas ned av Microsoft – och därmed lär nog även det illa genomtänkta spelprojektet Fable Legends skrotas. Ett spel som inte alls övertygat, liksom de andra sentida Fable-spelen som mest urvattnat och förstört varumärket. Här vill vi dock passa på att minnas Lionheads och spelmakaren Peter Molyneux stora stunder. En udda, kreativ och lite jobbig spelstudio – som trots allt behövts i branschen.

* * *

Bolaget startades 1997 av pratkvarnen och löftessprutan Peter Molyneux som tidigare gjort grymt coola, ambitiösa och avancerade spel som Populous (1989) och Dungeon Keeper (1997) på Bullfrog, en studio som kanske inte många talar om idag men verkligen var het i mitten/slutet av 90-talet. På Lionhead fick hans visioner sedan ännu friare spelrum och speciellt idén om att låta goda eller onda handlingar forma spelet, vilket var en bärande idé i såväl Black & White som Fable, studions mest kända spel.

Efter misslyckade Fable: The Journey (2012) slutade Molyneux på Lionhead och startade 22Cans. Detta är inte rätt plats att gå in på alla stolligheter sedan dess, låt oss i stället minnas Lionhead Studios tre bästa spel!

* * *

1. Black & White (2001)

Molyneux stora Gud-simulator var väldigt nytänkande när den kom, och lät dig inte bara styra över olika byar och dess små invånares öde, utan också få ett speciellt hjälte-djur. Välj en ko, apa eller tiger – och med tiden utvecklades olika beteenden och egenskaper baserade på deras respektive grundförutsättningar.

Uppföljaren från 2005 var lite snyggare och tajtare i designen, men lite av den fria och excentriska känslan gick förlorad – skrev jag i alla fall då i min recension i Café. Se trailern ovan och minns! Vi tar också en titt på en kort tv-dokumentär om spelet också, gjord 1999…

* * *

2. Fable II (2008)

Första Fable kom hösten 2004 till det första Xbox-systemet, efter mycket snack från Molyneux, men motsvarande åtminstone vissa förväntningar. Det lät dig fostra en hjältefigur som ändrades av de goda eller onda handlingar du tvingade denne att utföra, en idé som kanske inte kunde förverkligas fullt ut men var lovande. Efter den julen kom dock World of Warcraft, där du kunde göra samma saker fast med andra mänskliga motspelare, och spelplanen var för alltid förändrad.

Uppföljaren Fable II släpptes till Xbox 360 ett par år senare, när det systemet mognat på marknaden lite grann, och var betydligt bättre, mer komplext och genomarbetat – och du fick dessutom en charmig hund som följeslagare! Av de tre huvusakliga Fable-spelen (Fable III kom 2010) är det tvåan vi minns med mest värme och sedan gick det åt pipan.

* * *

3. The Movies (2005)

Ett ganska konstigt med kul simulatorspel till PC och Mac, där du fick leka Hollywood-producent, bygga upp en filmstudio, göra filmer och skapa filmstjärnor. Spelet tog oss med igenom filmhistorien från 20-talet och framåt, och gjorde även att man kunde skapa egna filmer på ett för tiden mycket avancerat sätt. Det framhålls ofta som ett av de då smidigaste sätten att skapa ”machinima”, alltså filmer gjorda med hjälp av ett spels grafik – och resultaten av folks experiment i The Movies finns i mängder på Youtube. Ovan finner du en ganska heltäckande recension och genomgång av detta bortglömda kultspel, som är värt lite extra rampljus.

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar