Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

World of Warcraft med modern grafik – vilken skillnad! Och en tillbakablick…

Mats Rydström  |  Publicerad 2015-07-27 10:44  |  Lästid: 3 minuter

world_of_warcraft_westfall_unreal
Tillbakablick och en titt in i en alternativ framtid med fler World of Warcraft-filmer. Här visar vi hur spelet hade sett ut med modern grafik, tar en titt på historien och vad som händer just nu.

* * *

World of Warcraft omgjort till modern grafik med Unreal-motorn

Ett av världens största spel bygger fortfarande till stora delar på 15 år gammal grafik och teknik – och det syns! Men en kille, som kallar sig Daniel L på Youtube, har gjort om delar av spelvärlden med hjälp av spelmotorn Unreal Engine 4, i HD med alla moderna grafiska finesser.

Och vilken skillnad det blir...

En spelmotor är den underliggande programvara som sköter allt tekniskt och låter spelskaparna förverkliga sina visioner genom att sköta snacket med datorns inre, kan man mycket förenklat säga. Den tar hand om grafik, ljud, fysik, och annan grundläggande funktionalitet så att spelskaparna slipper göra allt jobb från grunden. En väl intrimmad verktygslåda att plocka ur.

Daniel L har byggt upp världen på nytt med hjälp av element från spelet, och skillnaden i ljuseffekter, hur gräset svajar och trädens detaljrikedom är minst sagt påfallande. Här är som jämförelse en bild tagen direkt ur spelet från ungefär samma plats:

world_of_warcraft_westfall_real

Här är också hans tidigare film av det i spelet närliggande området Elwynn Forest:

Tyvärr är det inget som någon av oss kommer att kunna spela, utan endast gjort som en teknisk demo.

* * *

Så såg WoW ut för 15 år sedan

Som ytterligare jämförelse bjussar vi här på två till tillbakablickar: Den första officiella WoW-trailern som visade något slags gameplay och inte bara en tecknad reklamfilm. Denna kom någon gång 2001, fyra år innan spelet släpptes i Europa.

Mycket av grafiken i World of Warcraft härstämmar från slutet av 90-talet då spelet tog form på Blizzards utvecklingsavdelning. Just området Westfall var också ett av de första som designades, se bild nedan.

Läs därför också denna artikel på Eurogamer, med diverse gamla screenshots – en intressant titt på spelets utveckling.

wow_debug_90s

* * *

Nostalgi just nu i World of Warcraft

Senaste nytt i dagens World of Warcraft, juli 2015, är patch nummer 6.2 i vilken Blizzard bland annat presenterar ”timewalking dungeons”, för att blidka nostalgiska spelare. Där kan man spela gammalt innehåll från expansion ett (The Burning Crusade, 2007) och två (Wrath of the Lich King, 2008) fast uppväxlat till dagens svårighetsgrad och som en rimlig utmaning för hjältar på högsta nivån. Här vikingaslottet Utgarde Pinnacle.

utgarde-pinnacle

* * *

Flyg in över Stormwind i 3D!

Missade du förra veckans inflygningsfilm i 3D över Warcraft-världens stad Stormwind? Det är ett smakprov från hur det kan komma att se ut i den kommande Warcraft-filmen, gjort av Industrial Light & Magic.

Du kan testa den via browsern eller en app i din smartphone (med rörelsestyrning) och kanske en 3D-hjälm om du har sådan. Klicka här för att läsa mer!

warcraft_stormwind_vr
Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 15:58