Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

House of cards är en gamechanger

Kevin Spacey som Francis Underwood i House of Cards
 |  Publicerad 2013-02-04 14:12  |  Lästid: 2 minuter
Kevin Spacey som Francis Underwood i House of Cards

Har du kollat omtalade House of Cards på Netflix än? Om inte är det hög tid. Serien är en slags antites till sorglösa The West Wing, en becksvart thriller om ränksmideri och intriger i Washington D.C. Kevin Spacey spelar huvudpersonen Francis Underwood, en kallblodig politiker från South Carolina, som en humorbefriad och smått psykotisk version av Malcolm Tucker från The Thick of It.

Det är sjukt sevärt, med andra ord. Jag hann med sex avsnitt i helgen och tänkte bränna igenom resten i natt. Men lika intressant är serien från ett teknikperspektiv. Låt mig förklara.

De flesta som gör film och tv är dinosaurier. Bolag som AMC (Breaking Bad, The Walking Dead), HBO (The Wire, Game of Thrones) och FX (Sons of Anarchy) fungerar fortfarande enligt de principer som gällde på de glada 80- och 90-talen. Det dröjer månader efter USA-premiären innan dvd-släpp, ytterligare månader innan internationella tv-rättigheter kan komma på tal. Förklaringen, nu som då, stavas pengar. Genom noga planerade releasescheman för olika format och länder kan man krama maximalt antal kronor ur både tittare, tv-kanalernas inköpsavdelningar och annonskunder.

I den här läsvärda GQ-intervjun kallar Netflix-bossen Reed Hastings det för “managed dissatisfaction”, en konstgjord brist på innehåll, styrd av tv-bolagens marknadsavdelningar, som i slutändan leder till ökad försäljning. På nätet funkar den logiken inget vidare, men tv-bolagen sitter fast i sina affärsmodeller.

Resultatet blir det väntade: Än idag finns bara ett sätt för oss stackars nordbor att hålla oss up to date med exempelvis den lysande tredje säsongen av The Walking Dead. Och det är olagligt.

Netflix är annorlunda. Till skillnad från konkurrenterna har Reed Hastings & co ingen gammal kabelverksamhet att släpa runt på, eller komplicerad annonsaffär att ta hänsyn till. Därmed finns heller ingen anledning att hålla fast vid artificiella körscheman och medvetet fördröjda lanseringar. Allt handlar om att få så många som möjligt att betala 79 kronor i månaden. Var i världen kunderna befinner sig är fullständigt irrelevant.

Det är därför House of Cards är så spännande. Istället för att kohandla om rättigheter med andra filmbolag har Netflix nu börjat producera eget. Resultatet blir just det som vi tittare efterfrågat i alla år. Samtliga avsnitt av House of Cards dumpas ut till sändning direkt, överallt i världen, och kan streamas i den takt vi tittare själva väljer. Inget mer “managed dissatisfaction”.

Om satsningen funkar lär det vända upp och ned på maktbalansen i tv-världen. Runt hörnet väntar Netflix-exklusiva avsnitt av kultserien Arrested Development och den nyskrivna serien Derek, signerad Ricky Gervais.

Kanske blir den här utvecklingen även sista spiken i kistan för fildelningssajter som The Pirate Bay. För vem orkar traggla med inkompatibla videoformat och risiga torrents när samma utbud finns helt lagligt ett musklick bort? Enkelt, snabbt och för bara 79 kronor i månaden.

PS. Inga spoilers i kommentarerna!

/Daniel

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:02