Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Digitalt könsbyte i Donkey Kong

 |  Publicerad 2013-03-11 12:48  |  Lästid: < 1 minuter

Det finns goda anledningar att vara förbannad på spelvärldens sätt att porträttera kvinnliga spelkaraktärer. Med tanke på att 47 procent av spelarna är kvinnor blir det direkt självdestruktivt för spelbranschen.

I väntan på att det ändras finns det vissa som tar saken i egna händer. I både fallen nedan är det pappor som har spelat med sina döttrar. Flickorna har blivit besvikna över att de bara kan styra en mansfigur som ska rädda en värnlös kvinna. De vill göra tvärtom. Ett par snabba hack senare och saken var klar.

Först ut var Mike Hoye som lät huvudpersonen i The Legend of Zelda: Wind Waker genomgå ett könsbyte. Genom att byta ut alla pronomen i det gamla Gamecubespelet blev Link en flicka. På sin blogg beskriver han hur han gick till väga. Låt oss säga att det kräver en del teknisk kunskap.

Ännu mer avancerat blev det när Mike Mika spelade klassikern Donkey Kong med sin treåriga dotter. Hon hade spelat som prinsessan i Super Mario Bros 2, med siktet på att rädda Mario, och utgick från att hon kunde vända på rollerna i Donkey Kong på samma sätt. För henne var Pauline inte den som behövde räddas utan hjälten.

När det visade sig omöjligt grottade hennes pappa ner sig i koden. Han lyckades både byta ut själva spelfiguren och bokstaven M (för Mario) mot ett P (för Pauline) vid poängräknaren. Resultatet: Donkey Kong: Pauline Edition.

/Linus (@linuslarsson)

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 16:02