Mats Rydström

Mats Rydström

Mats Rydström

Digitalt

Demake i väntan på The Last of Us-remake

Mats Rydström  |  Publicerad 2014-07-24 07:42  |  Lästid: 2 minuter
demakes_lastofus2

Den 30 juli släpps så äntligen en PS4-version av The Last of Us, ett av fjolårets – och tidernas – allra mest hyllade spel. Visst är allt beröm rätt så välförtjänt, men man blir lite mätt på allt det moderna, varför det spritts en ”demake”-trend på nätet under den senaste veckan.

Ja, bilden ovan är ju så klart inte hämtad ur The Last of Us: Remastered, utan en manipulation för att få spelets ena huvudperson, Joel, att se ut som vore han ritad hösten 1995 då första Sony PlayStation släpptes.

demakes_lastofus1

forumet Neogaf har flera nördar postat bilder på ”demakes”, nya spel i påhittade versioner för gamla system. Här några andra exempel. Så här skulle Bioshock sett ut till PlayStation:

demakes_bioshock

Destiny, om det släppts hösten 1995 snarare än 2014:

demakes_destiny

Men vad finns då att förtälja om The Last of Us: Remastered?

Det är en typisk remake med hottad grafik som nu flyter med 60 rutor per sekund i full hd och där miljöerna och all annan grafik uppdaterats till maximalt möjlig nivå. Men då detta sker på "next-gen"-systemet PlayStation 4 får vi nu också en fingervisning om vad framtiden nutiden innebär.

I veckan kom nämligen uppgifter om att det nya spelet kräver hela 50 gigabyte av hårddiskens lagringsutrymme, eller tio procent av PS4:ans disk. Därefter kommer också mer nedladdningsbart material släppas till spelet så senaste i början av nästa vecka är det alltså hög tid att semesterstäda hårddisken.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 15:59