Demake i väntan på The Last of Us-remake
Den 30 juli släpps så äntligen en PS4-version av The Last of Us, ett av fjolårets – och tidernas – allra mest hyllade spel. Visst är allt beröm rätt så välförtjänt, men man blir lite mätt på allt det moderna, varför det spritts en ”demake”-trend på nätet under den senaste veckan.
Ja, bilden ovan är ju så klart inte hämtad ur The Last of Us: Remastered, utan en manipulation för att få spelets ena huvudperson, Joel, att se ut som vore han ritad hösten 1995 då första Sony PlayStation släpptes.
I forumet Neogaf har flera nördar postat bilder på ”demakes”, nya spel i påhittade versioner för gamla system. Här några andra exempel. Så här skulle Bioshock sett ut till PlayStation:
Destiny, om det släppts hösten 1995 snarare än 2014:
Men vad finns då att förtälja om The Last of Us: Remastered?
Det är en typisk remake med hottad grafik som nu flyter med 60 rutor per sekund i full hd och där miljöerna och all annan grafik uppdaterats till maximalt möjlig nivå. Men då detta sker på "next-gen"-systemet PlayStation 4 får vi nu också en fingervisning om vad framtiden nutiden innebär.
I veckan kom nämligen uppgifter om att det nya spelet kräver hela 50 gigabyte av hårddiskens lagringsutrymme, eller tio procent av PS4:ans disk. Därefter kommer också mer nedladdningsbart material släppas till spelet så senaste i början av nästa vecka är det alltså hög tid att semesterstäda hårddisken.