Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Inför Infinite Warfare – en tillbakablick på Call of Duty-historien

CoD_InfiniteWarfare_900px

Den 4 november släpps Call of Duty: Infinite Warfare som vi tjatat om ett par gånger tidigare (en trailer här och en annan här, en tredje här). Vi hinner med någon till förhandstitta inför det släppet, men passar här på att damma av en gammal artikel.

CoD-serien är en av historiens riktiga storsäljare med långt över 100 miljoner sålda spel. I samband med att Call of Duty: Ghosts släpptes hösten 2013 publicerade Digitalt denna tillbakablick på seriens milstolpar. Betygssättningen väger samman spelet utifrån dagens perspektiv, liksom vad jag nu tycker att man kunde förvänta sig av spelet i dåtid – när det släpptes.

CoD_1

Call of Duty (2003)
Fiskegubbar-4
Större delen av Inifinity Ward-gänget hade tidigare gjort Medal of Honor: Allied Assault men debuterade här på egen hand med sin nya studio. Spelet kom helt rätt i en tid då tv-serien Band of Brothers var stor och Saving Private Ryan och Thin Red Line revitaliserat krigsfilmen några år dessförinnan. Det mesta på spelmarknaden just då, utom Battlefield 1942, var också strategispel för skrivbordsgeneraler och historiefantaster. Redan från början körde Call of Duty med både singel- och multiplayer, och med tre kampanjer: en brittisk, amerikansk och en sovjetisk, vilket gav variation.

CoD_2

Call of Duty 2 (2005)
Fiskegubbar-5
Nu var Xbox 360 släppt och det innebar så klart förbättrad grafik, vilket till och med syns på de här små skärmdumparna, men även smartare fiender och utvecklad multiplayer. Kampanjerna fortsatte med olika storys och delar slag som Nordafrika, Stalingrad och D-dagen. Min gamla recension från Cafe finns här – årets krigsspel då, tydligen. Så det får en femma i efterskott också.

CoD_3

Call of Duty 3 (2006)
Fiskegubbar-4
Bara ett år senare kom Playstation 3 (dröjde dock i Sverige till mars 2007) och ett nytt spel av en ny utvecklare, Treyarch. Vilket inte direkt innebar något negativt. Jag tyckte då att det var den absolut roligaste och mest moderna delen fram till dess och med, för tiden, galet intensiv action med mer fokus på fordon – från tanks till bilar och motorcyklar. Lite oklart i backspegeln hur det verkligen var.

CoD_mw

Call of Duty 4: Modern Warfare (2007)
Fiskegubbar-5
Året därpå kom kanske seriens viktigaste skifte: från WWII till modern tid, vilket gjorde den ännu mer populär. Det kändes mer relevant att ta upp aktuella typer av konflikter och krig, även om det var med blandad bismak man såg spelindustrin profitera på amerikansk patriotism. Här började man med poäng och klasser i multiplayer och möjligheterna att kalla in flyganfall.

CoD_world_at_war

Call of Duty: World at War (2008)
Fiskegubbar-3
Liksom trean utvecklat av Treayarch och en återgång till WWII fast med erfarenheter och teknik från Modern Warfare. Förutom den ryska kampanjen mot Berlin under krigets slutskede fick vi här också den i spel ovanliga Stilla Havet-delen med amerikaner mot japaner. Men dessvärre också nazi zombies, som därefter återkommit i vartannat spel ungefär…

CoD_mw2

Call of Duty: Modern Warfare 2 (2009)
Fiskegubbar-3
Ordningen med att Infinity Ward gör vartannat spel (mer seriöst) och Treyarch vartannat (med zombies) var nu också permanentad. Här började vi snacka next-gen i grafiken, det nya Special Ops-läget som kunde spelas både solo, co-op och i splitscreen, och utveckling av all form av customisering, rpg-liknande utveckling för soldaterna.

CoD_mw3

Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011)
Fiskegubbar-4
Nu spelade Infinity Ward säkra (men fortfarande bra) kort med ett kliv framåt på grafikfronten, större variation med storstäder som Paris och New York, men en väldigt kort kampanj, vilket Call of Duty-serien blivit ökänd för. Skälet får antas vara skenande utvecklingskostnaderna och allt större fokus på onlinespel. Det var också här som spelserien ställdes direkt mot Battlefield, vars senaste version släpptes samtidigt och avgick med vinsten åtminstone framstegsmässigt.

CoD_black_ops_2

Call of Duty: Black Ops II (2012)
Fiskegubbar-3
Första Black Ops-spelet från 2010 bytte miljö och handlade om 60-talet och kalla kriget. Här fortsätter det, men med lite märklig dramaturgi då det dels utspelas i slutet av 80-talets kalla krig, dels under ett nytt sådant runt 2025. Det passar visserligen bra med olika utvecklare, då spelen har olika stilar men allt börjar kännas lite tradigt. Som om alla behöver semester och vardera studion ett års brejk för att komma på lite nya bra idéer – inte bara nya för sakens skull.

Läs också Digitalts recension av förra spelet, Call of Duty: Black Ops III.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar