Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Bloodborne och 10 spelklassiker som drivit oss till vansinne

bloodborne

Bloodborne är ett nytt, våldsamt och extremt svårt PlayStation 4-spel som släpptes i slutet på mars, i vilket Cafés spelskribent med förnöjelse dött en hel del – vilket med dagens mått är ovanligt.

De senaste tio åren har spel (liksom musik och film) designats efter minsta motståndets lag. Alla ska kunna känna att de får en prisvärd upplevelse, och ingen ska behöva känna sig kränkt av alltför svåra spelmonster, komplicerade ackordföljder eller intriger. Det är givetvis idioti, och befriande att Bloodborne nu kommer med lite nya utmaningar.

Att promenera igenom ett spel och mosa på skjutknappen ger ingen tillfredsställelse. Och det kan du sannerligen inte i dessa 10 supersvåra klassiker från spelhistorien.

* * *

1. Börja om från början!

ghosts_n_goblins

Ghosts ‘n Goblins (1986)
Nintendo

Klassiskt plattformsspel av svårast möjliga slag där huvudpersonen, Sir Arthur, skulle befria sin prinsessa från Satan. Om man, trots att Arthur bara tålde två slag, väl kom till slutet och klarade spelet så blev man ändå tvungen att spela om allt på en ännu svårare nivå! Det första var bara en ”illusion” som Satan retade dig med. Frustrerande!

 

2. Ologisk prinsessjakt utan stopp

zelda_II_the_Adventure_of_link

Zelda II: The Adventure Of Link (1988)
Nintendo

Svårigheten i Zelda-seriens andra spel låg dels i att spelets utmaningar och pussel var så långsökta, dels i att ens framgångar inte sparades. Det var bara att lämna Nintendot på och hoppas att det inte blev strömavbrott, eller att en klåfingrig förälder skulle märka det och stänga av. Här är en officiell ”walkthrough”, om du sliter med en av de nutida versionerna.

 

3. Knäckte även dess skapare

flappy_bird

Flappy Bird (2013)
Android/iOS

Supersvårt mobilspel där det gällde att flaxa med en liten ful fågel och undvika alla hinder. Omgärdat av mycket debatt efter att spelskaparen Dong Nguyen drog tillbaka spelet i februari 2014, och hänvisade till den stora press och ofrivilligt kändisskap som drabbat honom. Därefter började folk för sjuka summor sälja begagnade mobiler med spelet installerat. Kultstatusen var ett faktum.

 

4. Bloodbornes svåra föregångare

dark_souls_ii

Dark Souls (2011)
PS3/X360

Bloodborne kommer från japanska From Software, som gjorde spelen Demon’s Souls från 2010, Dark Souls året därpå samt uppföljaren Dark Souls II 2014. Klurig story, oberäkneligt upplägg, svåra fiender och bossar som krävde rätt uppsättning av utrustning, taktik och tålamod.

 

5. Ninjaklassiker som håller än

ninja_gaiden_black

Ninja Gaiden Black (2005)
Xbox/X360

Originalspelen till Nintendos 8-bitarssystem NES var svåra och stilbildande, men även när Ninja Gaiden omlanserades i en serie till Xbox i mitten på 00-talet var de några av de svåraste actionspelen på länge. Ninja Gaiden Black, från 2005, finns fortfarande att köpa till Xbox 360 för 90 kr på marketplace.xbox.com

 

6. Blixtsnabba reflexer ett måste

f-zero_gx

F-Zero GX (2003)
GameCube

Om Sonys liknande WipeOut-spel med svävande rymdracing var oförlåtande för klantig körning var de inget mot Nintendos F-Zero GX, där brutalt blixtsnabb reaktionsförmåga var ett måste.

 

7. Schackspelet som klått mästarna

fritz_chess

Fritz Chess (1982-)
PC

En serie schackspel som i senaste versionen till Windows heter Deep Fritz 14. Redan 1995 vann ett av deras spel över en tidig prototyp av IBM:s berömda schackdator Deep Blue, därefter har andra utgåvor vunnit över eller åtminstone spelat lika mot världsmästare som Vladimir Kramnik och Garry Kasparov.

 

8. Klassiskt knivigt plattformsspel

castlevania

Castlevania (1986)
Nintendo

Ytterligare ett plattformsspel från 1980-talet och framför allt Nintendos 8-bitarssystem, fastän det också fanns till primitiva hemdatorer som Commodore 64 och MSX. Grym musik, fiffig bandesign och åtminstone i första spelet frustrerande svårt.

 

9. Sjung karaoke i en timme

takeshis_challenge

Takeshi’s Challenge (1986)
Nintendo

Endast släppt i Japan under titeln Takeshi no Chōsenjō – och vi har faktiskt inte testat det själva. Takeshi Kitano var skådis och regissör och ska ha hatat tv-spel. Han ville därför jävlas med ungdomen genom att göra ett sjukt svårt spel. Det sägs att spelaren tvingades sjunga karaoke en timme i sträck, låta handkontrollen ligga still i en annan timme, och slå slutbossen tjugotusen gånger för att vinna.

 

10. Alla andra spelare är idioter!

world_of_warcraft_lich_king

World of Warcraft (2005-)
PC/Mac 

Ett spel som ständigt fördummas men som under dess storhetstid bjöd på en hel del utmaningar. Att lyckas spöa den för tillfället svåraste bossen var dock inte det svåraste. Det var att samarbeta med alla andra spelare, som ju kunde vara fullständigt omöjliga att ha att göra med. När de inte gnällde, var på muggen eller bara totalt okontaktbara stod de helst och dog i brinnande eld mest hela tiden.

Mats Rydström

Tack till Böksholm

* * *

Mer om spel:

Svåra Thexder och 2 000 klassiker du kan spela i webbläsaren

De 10 mest efterlängtade spelen 2015

Spela Pac Man på din egen gata, och 9 andra digitala påskägg

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar