Annons

Digitalt
Mats Rydström skriver om allt nördigt och nytt i teknikvärlden för Café.

Annons
 

Bioshock-skaparen sparkar studion

bioshock

Bioshocks skapare Irrational Games lägger ned verksamheten, meddelar spelstudions creative director Ken Levine med en kungörelse på hemsidan idag. Det känns visserligen logiskt då Bioshock också får någon form av slut i och med andra delen av expansionspaketet Burial at Sea som släpps den 25 mars. Först ville jag skriva någon slags hyllning till studion och spelen men fick snabbt lite dubbla känslor av meddelandet. Att bandet måste splittras för att jag-jag-jag, det viktiga geniet inte känner för det längre! Levine är ett hyfsat välkänt namn tack vare Bioshock men just därför tar det emot att läsa det här narcissistika pressmeddelandet.

Spelen var ju inte bara bland 00-talets bästa, med dess unika dystopiska steampunk-värld, och det har ställts ut på Smithsonian. Det innehöll också moralfilosofiska frågeställningar, influenser av både Orwell och Ayn Rand. Undervattens-staden Rapture var en retrofuturistisk utopi skapat av fascistiske magnaten Andrew Ryan (anagram med tre tilläggsbokstäver), som givetvis blivit en makaber dystopi. Det var en både spännande, snygg och skrämmande värld, och ett spel som också framkallade känslor när du första gången tvingades välja mellan att rädda eller ”skörda” en av småsystrarna. Helhetsupplevelsen och den filosofiska aspekten fick speljournalister att gå i spinn när spelet släpptes 2007. Jag spelade om inledningen i morse och det håller helt klart än idag.

Enligt meddelandet ska Levine nu syssla med spel som dels är ”storydrivna”, gå att spela flera gånger och distribueras digitalt. Allt ska ske i mer direkt kontakt med en mindre och mer hängiven publik. Han tar med sig femton anställda in i de nya projekten, som kommer ligga under moderbolaget Take-Two, och han har ägnat resten av dagen åt att retweeta anställdas söka jobb-meddelanden på @IGLevine, (vilket kan vara ärlig välvilja om jag släpper min cynism för ett tag).

Det måste väl vara en-tvåhundra anställda som får gå, samtidigt som Take-Two också tar över ägandet av Bioshock-spelvärlden. Själva uttalandet om den lilla spelgruppen han ska leda och de kommande spelen låter rätt trött och ambitionslöst, det kanske finns ekonomiska motiv uppifrån och det här var helt enkelt så som dramat måste utspelas.

Att Take-Two ska fortsätta att exploatera Bioshock är jag inte heller så säker på att jag gillar. Om man å andra sidan resonerar osentimentalt som Levine – att alla de anställda är utbytbara – så kanske det i och för sig också blir toppen.

bioshock_infinite

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar