Allt om nya musiktjänsten Apple Music – har den någon chans mot Spotify?
Apple Music skärskådas! Den nya streaming- och musiktjänst som Apple presenterade igår och som släpps den 30 juni har sina styrkor.
Framför allt har Apple rejäla finansiella muskler och en enorm kunddatabas – men Apple Music är inte den stenhårda murbräcka som Spotify kanske fruktade. Deras VD Daniel Ek viftade irriterat bort lanseringen med tweeten ”Oh ok.” – vilken senare togs bort.
* * *
Den nya Spotify-, Tidal- och Deezer-konkurrenten har sin bakgrund i Apples köp av Beats för tre miljarder dollar, för ett år sedan. Apple Music är en abonnemangstjänst på samma sätt, med obegränsad musik till en fast månadskostnad, och den släpps som en ny version av Musik-appen i din iPhone eller iPad, och iTunes till datorn. I höst kommer även Apple Music till alla Android-telefoner, vilket är helt rätt tänkt.
Samma pris men längre provperiod
Månadspriset är 9,99 dollar, vilket säkerligen blir 99 kronor – samma som hos konkurrenterna – men till en början bjussar Apple på tre månader för att locka kunder. Det kräver dock att man registrerar sig, liksom för Netflix, och om man glömmer att säga upp tjänsten så börjar de ta betalt.
Spotify har fått in de flesta betalande prenumeranterna via gratiskonton. Apple Music har ingen motsvarighet till Spotifys reklamfinansierade gratisversion – om man inte räknar in iTunes Radio som alla kan lyssna på.
Med Apples outtömliga skattkista kunde de ha konkurrerat med ett lägre pris, men det sägs musikbranschen ha satt stopp för. Nu får de nog i stället lägga reklampengar på att locka in prenumeranter.
En bra grej är familjekontot för upp till sex användare för 14,99 dollar – vilket kan jämföras med Spotifys två användare till samma pris.
* * *
En tredelad tjänst för ”alla” behov
Tidigare skivproducenten och Beats-grundaren Jimmy Iovine talade om att man tidigare behövde olika tjänster för att lyssna på sin egen och streamad musik, kolla videos och följa vad som händer med favoritartisterna. Med Apple Music ska man kunna göra allt detta på samma ställe, ”i appen som redan finns i nästan en miljard människors händer”.
En viss överdrift, men siffrorna är hotfulla. Spotify räknar sina betalande prenumeranter till cirka 15 miljoner. Apple har redan, via iTunes och App Store, i någon mån alla ägarna av telefoner, datorer och surfplattor som betalande kunder.
Iovine kallar Apple Music för en revolutionerande musiktjänst, och kommer av sig lite när några i publiken garvar högljutt åt den uppenbara floskeln.
Han talar om nya sätt för lyssnare att få rätt rekommendationer, baserade på sina tidigare inköp, spellistor och lyssningar. Men också att den mänskliga faktorn måste finnas med, och inte bara slumpmässiga spellistor baserade på datastyrda beräkningar. Spotifys senaste uppdatering känns hittills ganska opersonlig, så det blir ändå spännande att se hur Apple Music lyckas entusiasmera till lyssning och nya upptäckter.
* * *
Följ och upptäck artister via Connect
Trent Reznor från Nine Inch Nails jobbar också på Apple numera, och pratade om vikten att artister ska få rätt stöd, att få en chans att synas och höras via tjänsten. Via Connect-fliken får Apple in den sociala och virala aspekten, där kan artister ladda upp musik, videos och foton och kommunicera med fansen.
Spotify hjälpte till att revolutionera det sociala musiklyssnadet, mycket tack vare samarbetet med Facebook. Nära vänner som rekommenderar musik och sätter ihop egna spellistor är mer värda än någon anonym expert på ett Spotify- eller Apple-kontor någonstans i världen.
Detta funkade också som reklam för Spotify, när man på Facebook kunde se hur mycket musik ens vänner hade möjlighet att lyssna på.
Hur sociala medier-funktioner i Apple Music kommer att fungera mer exakt är oklart, likaså hur en mindre artist verkligen kan använda Connect för att nå igenom bruset.
Inte minst lär vi i höst få veta av gnälliga megastjärnor hur mycket, eller lite, de verkligen tjänar på de olika tjänsterna och huruvida Jay Z och hans Tidal är extra hyggliga mot musikerkollegerna – såsom han lovat.
* * *
Ambitiös men omodern radio
Radiostationen Beats 1 ska sända dygnet runt med kändis-dj:s i London, Los Angeles och New York. Men en radiokanal som ska tilltala alla i hela världen? Det är att spola tillbaka tiden minst tio år, hur kunniga dessa dj:s än är. Hur tänkte Apple egentligen där?
iTunes Radio väcks ur dvalan, med andra kanaler som sätts ihop av specialister, men hur kul de kommer att kännas återstår att höra. Spotifys automatiska radio baserad på en låt, album, artist eller spellista funkar oftast tillräckligt bra.
* * *
Tidal har fortfarande bästa ljudet
Inte förvånande, men ändå något av en besvikelse, var att Apple bara erbjuder musik med kvaliteten 256 kbps – vilket dock den stora massan accepterar som bra. Och de verkligt hängivna musik- och ljudnördarna kan ju lyssna på sin egen rippade musik med högre kvalitet som redan finns i musikspelaren.
Kvalitetsskillnaden till 320 kbps som Spotify och Tidal har är minst sagt marginell. Däremot är Tidal ensamma om att erbjuda streaming med cd-kvalitet – som dock kostar dubbelt så mycket.
* * *
Exklusiva artister? Kanske…
Taylor Swift övergav Spotify och Tidal skulle ju också sno åt sig prenumeranter genom att Jay Z utnyttjar sina kontakter och fixar en massa exklusiva släpp. Det har gått lite trögt, och inte mottagits som det var önskat.
Nu nämndes inget specifikt om att Apple kommer göra samma sak, men det kommer säkerligen exklusiva lanseringar på Apple Music vad det lider.
Ett unikt band som endast finns på iTunes är också historiens största och viktigaste: The Beatles. Dessa kommer dock inte kunna streamas, enligt 95to5mac.com.
Men kommer Apple lätta på lädret för AC/DC – som liksom The Beatles finns att köpa på iTunes, men inte via någon streamingtjänst?
Det, och mycket annat, får jag återkomma till i juli!